شناخت قطعات خودرو

موتور خودرو قلب تپنده خودرو می باشد که نیاز به توجه و بازدید منظم و دقیق دارد، بسیاری از ما شاید نام هایی از قطعات موتور خودرو شنیده ایم

  شنبه, 21 فروردین 1400       اخبار و مقالات
 شناخت قطعات خودرو

 

موتور خودرو قلب تپنده خودرو می باشد که نیاز به توجه و بازدید منظم و دقیق دارد، بسیاری از ما شاید نام هایی از قطعات موتور خودرو شنیده ایم و برایمان سوال پیش آمده باشد که کاربرد و نیز وظیفه این قطعات در موتور خودرو چیست؟ با فروش خودرو همراه باشید تا به معرفی و وظیفه اجزاء موتور خودرو بپردازیم:

-پیستون موتور : پیستون قطعه استوانه شکلی است که در داخل سیلندر حرکت رفت و برگشت دارد و زمانهای موتو ر را به وجود می اورد ضمنا نیروهای تراکمی و انبساط ناشی از احتراق را تحمل می کند.

-شاتون موتور : شاتون موتور اهرمی است که به پیستون موتور و میل لنگ متصل بوده , باعث تبدیل شدن نیروی خطی پیستون به نیروی چرخشی میل لنگ می گردد.

-سیلندر موتور : استوانه ای است تو خالی که از بالا به وسیله سرسیلندر مسدود شده و از طرف پایین با حرکت پیستون حجم آن مرتبا تغییر می کند.

-میل لنگ موتور: میل لنگ یا محور موتور میله ای است که کار انجام شده در روی پیستون را به صورت گشتاور و دور دریافت نموده قدرت را به سیستم انتقال قدرت ارسال می کند

-شمع موتور: وسیله ای است متشکل از دو الکترود و بدنه سرامیکی که بر اثر ولتاژ زیاد ایجاد شده و به وسیله کویل در زمان مناسب طراحی شده ایجاد جرقه می نماید و مخلوط متراکم شده سوخت را منفجر می کند.

-سوپاپ موتور: قطعه فلزی است قارچی شکل که در روی دریچه های ورودی و خروجی سرسیلندر قرار گرفته است و در زمانهای کار موتور با باز و بسته شدن خود نقش متفاوتی را ایفا می کند.

-سرسیلندرموتور: قطعه ای است که به عنوان درپوش در بالای بدنه سیلندر بسته می شود تا محفظه احتراق را به وجود اورد معمولا در روی سرسیلندر جای شمع و جای سوپاپ و غیره قرار دارد

راهنمای سوپاپ یا گیت موتور استوانه ای که سوپاپ در ان حرکت کرده , به علت داشتن لقی مجاز, حرکت سوپاپ را کنترل می کند.

مجاری اب موتور محفظه های عبور اب در اطراف سیلندر و سرسیلندر می باشد که اب در ان گردش کرده , گرمای بیش از اندازه موتور را به رادیاتور انتقال می دهد.

-مانتیفولد موتور لوله های انتقال دهنده ای است که هوا را به موتور وارد یا دودهای حاصل از احتراق را به فضای ازاد هدایت می کند.

-تایپیت موتور استوانه ای است که در زیر ساق سوپاپ و یا میل تایپیت قرار دارد و سوپاپ را از محل نشست خود بلند می کند و حرکت خود را از بادامک میل سوپاپ می گیرد.

-میل سوپاپ موتور محوری است که حرکت خود را از میل لنگ می گیرد و دارای بادامکهای است که به تایپیت حرکت رفت و برگشتی میدهد به علاوه استوانه خارج از مرکزی دارد که پمپ بنزین را به کار می اندازد و نیز دارای دندانه محرک اویل پمپ و دلکو می باشد.

-فلایویل یا چرخ طیار موتور قطعه نسبتا سنگینی است که به انتها میل لنگ بسته شده که جهت ذخیره انرژی تولید شده در موتور و بازپس دهی ان در زمان مورد نیاز به کار می رود.

-بادامک موتور قطعه ای است بادام شکل که در روی محور میل سوپاپ ساخته شده و حرکت دورانی محور را به حرکت خطی قطعه دیگری که با ان درگیر است میسر می کند.

-فنر سوپاپ موتور وسیله ای است که در موارد لزوم سوپاپ را می بندد.

-اسبک موتور وسیله ای است که در موارد لزوم سوپاپ را باز می کند.

-انژکتور موتور دستگاهی است که در آن سوخت موتور با نسبت معینی و در شرایط مختلف کارکرد موتور اماده پاشش بر سر پیستون می شود.

-دلکو موتور دستگاهی است که برق فشار قوی را در زمان لازم بین شمعها تقسیم می کند.

-فیلتر روغن موتور وسیله ای است که ناخالصیهای شناور در روغن را جذب می کند

-پمپ روغن دستگاهی است که روغن را با فشار معین به قسمتهای محرک موتور می رساند.

-موتور استارت دستگاه الکتریکی است که برای راه اندازی موتور به کار می رود.

-میله اندازه گیر روغن موتور وسیله ای است که سطح روغن را در کارتل به وسیله آن مشاهده می کنند.

-وایرهای فشار قوی در موتور وسایلی هستند که برق فشار قوی را از دلکو به سر شمعها می رسانند.

-دینام موتور دستگاهی است که عملکرد شارژر باطری را دارد.

-پمپ بنزین موتور دستگاهی است که بنزین را از باک به انژکتور انتقال می دهد.

ترموستات موتور دستگاهی است که در مدار خروجی آب موتور قرار گرفته , درجه حرارت اب موتور را کنترل و در حد معینی ثابت نگاه می دارد.

-واتر پمپ موتور دستگاهی است که اب را بین موتور و رادیاتور به گردش در می آورد

-پروانه موتور قطعه ای است که هوای محیط خارج را از لابلای پره های رادیاتور مکیده , اب را خنک می کند.